تفاوت سونا خشک با اتاق بخار

تفاوت سونا خشک با اتاق بخار

سونا خشک چگونه با اتاق بخار مقایسه می شود؟

تفاوت سونا خشک با اتاق بخار در چیست؟ سونای خشک یا بخار؟ این یک سوال رایج است که بسیاری از افراد هنگام تصمیم گیری در مورد زمان خود برای گذراندن تصمیم می گیرند. اتاق های بخار از یک ژنراتور پر از آب جوش برای گرم کردن فضا استفاده می کنند، که معمولاً در حدود 110 درجه فارنهایت (43.3 درجه سانتی گراد) است.

آب باعث ایجاد رطوبت و در نتیجه ایجاد محیط مرطوب برای نشستن می شود. این هوای مرطوب در سونای بخار با هوای خشک که در یک سونای خشک تجربه می کنید بسیار متفاوت است. به همین دلیل ، برخی از مزایای اتاق بخار برای سلامتی با مزایای سونا متفاوت است.

اتاق های بخار ممکن است به بهبود گردش خون، شل شدن عضلات و مفاصل، کمک به سلامت پوست با باز کردن منافذ و از بین رفتن احتقان داخل سینوس ها و ریه ها کمک کنند.

سونای خشک و سونای مادون قرمز هر دو بدن شما را گرم می کنند، اما ممکن است در اینجا شباهت ها به پایان برسد.

هنگامی که در یک سونای مادون قرمز می نشینید، بدن شما مستقیماً توسط گرمای لامپهای مادون قرمز که از تابش الکترومغناطیسی استفاده می کنند گرم می شود. از طرف دیگر سونای خشک هوای اطراف شما را گرم می کند. این نوع گرما که به بدن هدایت می شود، سونای خشک را برای بسیاری از افراد به گزینه محبوب تبدیل می کند.

سونا های مادون قرمز نیز در دمای بسیار پایین تر  معمولاً بین 120 درجه فارنهایت (48.9 درجه سانتیگراد) و 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) کار می کنند. و می توانید بیشتر از سونای خشک در آنها بمانید  با 20 دقیقه زمان متوسط.

اگر در این تجربه تازه کار هستید  با یک جلسه 10 تا 15 دقیقه ای شروع کنید و به تدریج پیشرفت کنید. برخی از افراد حداکثر 30 دقیقه در سونای مادون قرمز می مانند.

آیا استفاده از سونا بی خطر است؟

به طور کلی  استفاده از سونا بی خطر است. گفته می شود، برخی اوقات ممکن است استفاده از سونا ناامن باشد. اگر به درستی هیدراته نشدید، استفاده از سونا ممکن است باعث کمبود آب بدن شود.

از آنجا که بدن شما به عنوان راهی برای حفظ درجه حرارت ثابت هسته عرق می کند، هرچه مدت بیشتری در سونا بمانید، آب بیشتری از دست خواهید داد. این ممکن است برای هر کسی که قبل از جلسه سونا به درستی هیدراته نشود مشکلی ایجاد کند.

تفاوت سونا خشک با اتاق بخار

هشدارها

زنان باردار و افرادی که فشار خون ناچیزی دارند، ریتم غیر طبیعی قلب، آنژین ناپایدار و نارسایی قلبی پیشرفته یا بیماری دریچه قلب دارند، باید قبل از استفاده از آن با پزشک صحبت کنند.

ملاحضات امنیتی

دانستن روش مناسب استفاده از سونا قبل از اولین جلسه می تواند به ایمنی شما کمک کرده و تجربه شما را مفیدتر کند.

طول زمان استفاده از سونا : بیشتر دستورالعمل ها می گویند 15 دقیقه برای بیشتر بزرگسالان سالم یک محدوده زمانی معقول است. با این حال، مدت زمان استفاده شما به میزان راحتی شما نیز بستگی دارد.

ممکن است لازم باشد با یک جلسه کوتاه تر شروع کنید و حداکثر زمان را طی کنید. همچنین می توانید با زمان خنک سازی بین جلسات، زمان بیشتری را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. اکثر سوناها دارای تایمر هستند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از وارد شدن به آن را در زمان مناسب تنظیم کرده باشید.

محدوده دمای طبیعی: دما در یک سونای خشک می تواند از 150 درجه فارنهایت تا 195 درجه فارنهایت (6/65 درجه سانتیگراد تا 6/90 درجه سانتیگراد) باشد که انتهای آن بیشتر از متوسط ​​دما باشد. دوره خنک شدن اگر همزمان بیش از یک جلسه انجام می دهید، حتماً از سونا خارج شوید و قبل از بازگشت، به بدن خود یک دوره خنک شدن بدهید. از این زمان برای نشستن، استراحت و آبرسانی استفاده کنید.

علاوه بر رهنمودهای استفاده از سونا، چندین پیشگیری نیز باید قبل از استقرار در یک جلسه سونا آرام انجام شود.

  • بیش از زمان توصیه شده نروید.
  • قبل و بعد از استفاده از آن آب زیادی بنوشید.
  • بعد از ترک سونا اجازه دهید تا دمای بدن شما به تدریج سرد شود.
  • قبل و بعد از جلسه از الکل و دخانیات خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از سرگیجه به آرامی بلند شوید. اگر سرگیجه یا ضعف دارید، بنشینید و بگذارید بدن شما خنک شود.
  • قبل از جلسه سونا دوش بگیرید.

غذای آماده

گنجاندن جلسات سونای خشک در برنامه سلامتی شما ممکن است منجر به چندین فواید برای سلامتی شود. برای بزرگسالان سالم، استفاده از سونا در دمای توصیه شده به مدت 10 تا 15 دقیقه در هر جلسه ایمن تلقی می شود.

قبل از استفاده از آن اطمینان حاصل کنید که تمام نکات ایمنی را رعایت کرده و پس از اتمام کار بدن خود را برای خنک شدن زمان کافی بگذارید.

برای بسیاری از مردم، سونا راهی برای زندگی است. چه از یک بعد از تمرین استفاده کنید و چه به سادگی برای رفع خستگی، می تواند مزایای سلامتی داشته باشد.

بنابراین چه مدت باید در سونا بگذرانید و چند وقت یک بار باید بروید؟ تفاوت سونا خشک با اتاق بخار

چه مدت باید در سونا بمانم؟

اگر قبلاً هرگز از سونا استفاده نکرده اید، منابعی مانند کالج پزشکی ورزشی آمریکا، انجمن سونا آمریکا و متخصصان به طور کلی موافق هستند و حال در حال مطالعه ی تفاوت سونا خشک با اتاق بخار هستید: شما باید از زمان های کم شروع کنید و سپس زمان را افزایش دهید.

برای مبتدی ها هر بار بیش از 5 تا 10 دقیقه  استفاده نکنید.

بعد از ورزش کردن قبل از ورود به سونا بعد از ورزش حداقل 10 دقیقه صبر کنید.

حداکثر هر بار بیش از 15 دقیقه از آن استفاده نکنید. در این کار زیاده روی نکنید. هرچه مدت بیشتری در سونا بمانید، خطر کمبود آب بدن بیشتر می شود، بنابراین یک قانون کلی این است که زمان خود را به 15 تا 20 دقیقه کاهش دهید. هر وقت احساس گرما کردید، سونا را ترک کنید.

فواید استفاده از سونا

در حالی که سونا برای استراحت و معاشرت بسیار محبوب است، استفاده از سونا در پایان تمرین یا روز کاری می تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

عملکرد قلب بهبود یافته: یک بررسی نشان می دهد که استفاده مکرر با بهبود عملکرد قلب در افراد مبتلا به نارسایی قلبی ارتباط دارد.

کاهش خطر سکته مغزی: یک مطالعه طولانی مدت با بیش از 2000 زن و مرد فنلاندی طی چندین سال نشان داد که استفاده ​​مکرر، حتی چهار تا هفت بار در هفته، با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است.

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و الزایمر: مطالعه مشابهی که روی 2300 مرد فنلاندی انجام شد، ارتباطی را بین میزان استفاده شرکت کنندگان از سونا و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر نشان داد.

کاهش التهاب و درد عضلات: مطالعات کوچک دیگر به این نتیجه رسیدند که استفاده مردم از سونا مادون قرمز می تواند به کاهش درد عضلانی پس از تمرین کمک کند و دریافت که تعداد دفعات استفاده از سونا ممکن است به کاهش التهاب سیستمیک کمک کند. استفاده از سونای مادون قرمز از دو تا پنج بار در هفته متفاوت بود.

مطالب مرتبط » فواید سونا خشک را بشناسید!

خطرات احتمالی

توجه به این نکته مهم که در مقاله تفاوت سونا خشک با اتاق بخار ذکر شده است، که خطرهای احتمالی سونا از جمله کم آبی و کاهش احتمالی موقتی باروری در مردان وجود دارد.

در حالی که سونا به طور کلی بی خطر است، اطمینان از اینکه می دانید چگونه به درستی از آن استفاده کنید و همچنین مدت زمان لذت بردن از آن مهم است.

آیا باید از اتاق سونا یا بخار استفاده کنم؟

اگر سالن بدن سازی یا باشگاه شما دارای سونا و اتاق بخار باشد ، ممکن است وسوسه شوید که از هر دو استفاده کنید. از آنجا که آنها مزایای مشابهی را ارائه می دهند، خوب است که در طول بازدید خود فقط به یکی از آنها پایبند باشید.

اگر هر دو را امتحان کنید، هیچ قانونی وجود ندارد که ابتدا باید از آن بازدید کنید. با اولویت شخصی خود پیش بروید، اما همیشه قبل از شروع یک جلسه دیگر، به بدن خود اجازه دهید 10 دقیقه استراحت کند.

گرما یا رطوبت

از اتاق های بخار اغلب به عنوان “سونا بخار” یاد می شود، اما در واقع یک نوع سونا نیست حتی اگر شبیه به هم باشد. سونا واژه ای فنلاندی است که سطح بالای گرما در داخل اتاق را توصیف می کند. از طرف دیگر ، اتاق بخار با رطوبت بالا به حمام ترکی نزدیکتر است.

کلام آخر

در مقاله ی تفاوت سونا خشک با اتاق بخار نکات مهمی در مورد هر دو اتاق اطلاعاتی را کسب کرده اید امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد.

شرکت آوا ساحل تیماس تولید کننده انواع سونا خشک ثابت، سونا خشک پرتابل است. همچنین انواع روف گاردن ها در تهران اجرا می کند. برای دریافت مشاوره برای نصب، اجرا و نگهداری انواع روف گاردن با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *