مزایای کروموتراپی سونا

کروموتراپی سونا

کروموتراپی که با نام های رنگ درمانی یا نور درمانی نیز شناخته می شود، روش رایج استفاده از نورهای رنگی مختلف برای دستیابی به اثرات درمانی مختلف را توصیف می کند. هنگامی که با یک سونای خشک ترکیب می شود، توانایی کروموتراپی برای تاثیرگذاری بر خلق و خو و انرژی شما با خواص آرامش بخش سونا افزایش می یابد. از مزایای کروموتراپی سونا می توان به موراد زیر اشاره کرد:

بهبود خلق و خو و رهایی از اختلال عاطفی فصلی.

کاهش درد و التهاب عضلانی.

سطوح انرژی بهبود یافته است.

در این مقاله قصد داریم تا مورد کروموتراپی و نحوه استفاده از این روش در علم پزشکی امروز بیشتر بیاموزیم. با ما همراه باشید.

کروموتراپی چیست و چگونه کار می کند؟

به زبان ساده، کروموتراپی عمل استفاده از رنگ‌های مختلف نور برای تحریک پاسخ‌های مختلف در بدن انسان است. خواه این پاسخ از طریق درک چشم‌ها از رنگ یا اعمال مستقیم نور رنگی به پوست ایجاد شود. تاریخچه کروموتراپی به مصر باستان باز می گردد. جایی که حکیمان آن زمان معتقد بودند که نور خورشید و رنگ های خاص فواید دارویی برای طیف وسیعی از بیماری های روحی و جسمی دارند.

یکی از اولین حامیان کروموتراپی مدرن، ادوین دی بابیت بود که کتابی را در مورد اصول و مزایای نور و رنگ در سال 1878 منتشر کرد. اگرچه هنوز کروموتراپی به اندازه انواع دیگر درمان ها مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما اصل اساسی پشت آن این است که هر رنگ مختلف نور طول موج الکترومغناطیسی متفاوتی را تولید می کند که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

سه مزیت علمی کروموتراپی سونا

بر اساس مطالعات و شواهد علمی مختلف، کروموتراپی می تواند سه مزیت زیر را داشته باشد:

بهبود روح و روان

شاید مهمترین زمینه کروموتراپی که به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است، اثرات اثبات شده آن بر خلق و خو باشد.

به عنوان مثال، یک مقاله تحقیقاتی در سال 1994 که در مجله روانشناسی تجربی منتشر شد، با عنوان ” اثرات رنگ بر احساسات “، نشان داد که سایه های قرمز و زرد به طور کلی به عنوان محرک، تحریک کننده و بیشتر با عمل در ارتباط هستند، در حالی که آبی و بنفش عموما احساس آرامش، دلپذیر و آرامش بخش است.

کروموتراپی همچنین در درمان اختلال عاطفی فصلی، نوعی افسردگی که با تغییر فصل بوجود می آید، موثر است. به طور خاص، افراد مبتلا به این اختلال در پاییز و زمستان که نور طبیعی بسیار کمیاب است، احساس افسردگی می کنند.

طبق مقاله ای  که در سال 2012 توسط دانشکده پزشکی هاروارد منتشر شد، عنوان مقاله “اختلال روحی فصلی: نور را روشن کنید” بود. قرار گرفتن در معرض نور شدید سلول های شبکیه را تحریک می کند که به مغز کمک می کند یک ریتم شبانه روزی سالم ایجاد کند (فرایند بیولوژیکی که تعیین می کند چه زمانی می خوابید).

این مقاله بیان می‌کند که افراد مبتلا به اختلال روحی فصلی که 30 دقیقه در روز را در معرض نور بسیار روشن قرار می‌دهند، می‌توانند ریتم شبانه‌روزی بازسازی شده و علائم اختلال را کاهش یا از بین ببرند. کروموتراپی سونا می تواند تجربه ای بی نظیر برای بهبود وضعیت شما باشد.

کاهش درد و التهاب عضلانی

مقاله ای در سال 2005  که در مجله Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine منتشر شد، “تحلیل انتقادی کروموتراپی و تکامل علمی آن”، یافته های مطالعات خاصی را مورد بحث قرار داد که قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث کاهش درد و التهاب عضلانی می شود. بر اساس این مقاله، کاهش درد ارتباط مستقیمی با نور آبی و همچنین طول مدت قرار گرفتن افراد در معرض آن دارد.

مطالعه دیگری در دانشگاه آریزونا در سال 2017 در مقاله ای با عنوان “آزمایش پتانسیل درمانی نور” شرح داده شد، شواهدی را نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور سبز باعث ترشح مسکن های طبیعی به نام انکفالین ها در نخاع می شود.

بهبود سطوح انرژی

با توجه به مقاله “اثرات رنگ بر احساسات” که در بالا به آن اشاره شد، نور قرمز و زرد بسیار محرک است و می تواند باعث شود افراد احساس انرژی و هیجان کنند. در حالی که این لزوما برای افراد مبتلا به اضطراب یا استرس مفید نیست، اما می تواند به افرادی که افسرده یا خسته هستند کمک کند هوشیار و بیدار باشند. به علاوه، همانطور که در مقاله “اختلال روحی فصلی: روشن کردن نور” ذکر شده در بالا ذکر شد، نور روشن به خودی خود می تواند یک اثر تحریک کننده داشته باشد و حتی به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می کند.

این می تواند برای افرادی که مشکل خواب دارند، بی خوابی دارند یا می خواهند چرخه خواب خود را تنظیم مجدد کنند، مفید باشد. کروموتراپی سونا فرصتی بی نظیر برای بهرمندی از این مزیت هاست.

برای مطالعه بیشتر » سونا خشک 

نحوه استفاده کروموتراپی و سونا

اگر می خواهید به طور همزمان از مزایای کروموتراپی و همچنین تمام مزایای سونا بهره مند شوید، می توانید از چراغ های LED در سونا خود برای کروموتراپی مقرون به صرفه و موثر در آسایش خانه خود استفاده کنید.

سعی کنید از رنگ های مختلف برای نتایج متفاوت استفاده کنید:

از نور آبی یا بنفش برای احساس آرامش، کاهش استرس و کاهش اضطراب استفاده کنید.

برای تسکین درد از نور سبز استفاده کنید.

از نور سفید روشن برای شبیه سازی نور خورشید و تسکین علائم افسردگی استفاده کنید.

از نور زرد یا قرمز برای افزایش سطح انرژی استفاده کنید.

شواهد علمی پشت کروموتراپی امیدوارکننده است و بسیاری از مردم قبلاً اثرات مثبتی را با این نوع درمان سریع و کم هزینه تجربه کرده اند.

کلام آخر

در این مقاله به مزایای شگفت انگیز و جذاب کروموتراپی سونا پرداختیم. کروموتراپی یا نور درمانی زمانی که با سونا خشک ترکیب می شود، می تواند تجربه ای بسیار خاص و آرامش بخش باشد. در این صورت می توانید از مزایای بی نظیر سونا و کروموتراپی همزمان استفاده کنید.

مجموعه آوا ساحل تیماس تولید کننده انواع سونا خشک خانگی می باشد. برای مشاوره تخصصی و رایگان برای انتخاب و خرید سونا خشک خانگی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *