پله دوبلکس و پله پیچ

پله دوبلکس و پله پیچ :

پله دوبلکس و پله پیچ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به طور سنتی، پله ها به عنوان نمایانگر زیبایی یک خانه شناخته شده اند. اغلب، پله ها نادیده گرفته می شوند، در حالی که آنها نیز مانند بقیه دکوراسیون خانه شما را زیبا می کنند. وقت آن رسیده است که با طراحی پله ها به خانه دوبلکس زیبایی و زرق و برق اضافه کنید و آن پله های قدیمی را در دوبلکس ارزشمند خود جایگزین کنید.

تعریف:

پله دوبلکس و پله پیچ

پله دوبلکس برای ارتباط دو طبقه به هم از طریق کنار دیوار را گویند . در صورتیکه بصورت سینوسی باشد به آن پله پیچ گویند.

پله دوبلکس یا پله پیچ می تواند هم بصورت فلزی و هم بصورت تمام چوب ساخته گردد ، چه بسا برخی پله های دوبلکس نیز با مصالحی همچون آجر ساخته می شوند.

اما ناگفتخ نماند کف پله های دوبلکس و یا پله پیچ نیز از سنگ و یا چوبی ساخته می گردند که در اینجا به کف پله های چوبی بصورت مفید توضیح خواهیم داد.

کف پله دوبلکس یا پله پیچ می بایست بصورت تکنیکال ساخته گردد. پیشنهاد می شود از ترکیب چند چوب و لایه یا روکش نهایی استفاده در ساخت پله انجام بپذیرد.

بهتر است از یک تیکه ساختن کف پله که معمولا  با چوب کاج یا همان چوب روسی پرهیز کرد . به این دلیل که در صورت تابیده شدن کف پله شخصی که از آن استفاده می کند معمولا در حین آمدن پایین از پله ، پایش دچار آسیب جدی خواهد گشت ( عملکرد مغز در محاسبات نیز دچار مشکل می شود و فرد تعادل خود از دست داده و حداقل آسیب در زانو و مچ پا می باشد که امکان افتادن شخص می شود)

بیشتر در ساختمان های مدرن و مینیمال دو طبقه و یا نیم پیلوت پله دوبلکس طراحی و اجرا می گردد .

طرح مدرن یا مینیمال  با جزییات ساخت در ساده بودن نرده ها و انتخاب کف پله دوبلکس با چوب سخت  و یا روکش چوب مربوطه به اتمام نهایی پروژه نقش آفرینی می کند .

انتخاب رنگ پله دوبلکس بر  اساس رنگ آمیزی دیوارها و دکوراسیون داخلی ، انتخاب می شود .

نرده ها در پله دوبلکس  نیز از صراحی کمتر و ما بین آنها از شیشه و یا بدون هیچ متریالی ساخته می شوند.

هندریل و یا دست انداز نیز بدون ابزار هستند.

اما در پله پیچ با کمی تفاوت از سختی و پیچیدگی بیشتری در ساخت و نصب برخوردار است .

پله پیچ در ساختمان هایی با سبک کلاسیک و باروک طراحی و ساخته می گردند . اکثرا به دلیل هزینه ی بالا شمشیری پله پیچ نیز با فلز اجرا می گردد. ( می شود شمشیری پله پیچ را تماما با چوب درست کرد)

در صورتیکه نرده ها چوبی باشد  صراحی ها با ابزارهای مختلف ساخته و نصب می گردند. و هندریل چوبی نیز بر روی صراحی ها ساخته می شود.

اما در نرده های فلزی معمولا فرفورژه با فاصله های کم کار می شود .

نکته مهم ساخت کف های پله پیچ هست. و حتا کاور کردن شمشیری فلزی نیز بدلیل سینوسی بودن بسیار پر کار می گردد.

در این موارد می بایست با قالبگیری دقیق به ساخت کف پله پیچ همت گماشت ، به جرات ساخت پله پیچ بی نقص  تنها از استادان حرفه ای و کار بلد برمی آید . زمان ساخت این نوع پله ها ( پله پیچ ) بسیار زیاد می باشد و کارفرماها صبر را برای تحویل پروژه در برنامه خود بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *