تاثیر سونا خشک برای لاغری

تاثیر سونا خشک برای لاغری

تاثیر سونا خشک برای لاغری

تاثیر سونا خشک برای لاغری واقعیت دارد؟ در سراسر جهان سونا برای مدت طولانی به عنوان راهی برای معاشرت و همچنین برای مزایای سلامتی فراوان مورد استفاده قرار گرفته است. هنوز هم می توانید سونا را در بسیاری از باشگاه ها و مراکز اجتماعی پیدا و استفاده کنید.

سونا خشک راه خوبی برای استراحت و عرق کردن است، اما آیا واقعاً می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ پاسخ کوتاه این است که استراحت در سونا می تواند به کاهش وزن کمک کند؛ اما این یک راه حل معجزه آسا برای کاهش وزن نیست.

در ساده ترین سطح، کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما انرژی بیشتری نسبت به مصرف انرژی مصرف می کند. و در میان هوای بخار در سونا، بدن شما برای خنک ماندن سخت تر کار می کند، بنابراین کالری بیشتری می سوزاند. شما چند پوند از وزن آب خود را از تمام عرق هایی که در بدنتان می چکد از دست خواهید داد. اما به محض آبرسانی مجدد، احتمالاً همه آن را به دست خواهید آورد.بنابراین، اگر می خواهید به طور پایدار وزن کم کنید، این امر به آسانی عرق کردن در سونا نیست. نتایج کاهش وزن سالم همچنان به ورزش و یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارد. این پاسخی است که علم می دهد و ثابت شده است. محققان هنوز چیزهای زیادی در مورد چگونگی تاثیر سونا خشک برای لاغری بر بدن دارند. که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما در ابتدا یک دید کلی به سونا و انواع آن بیندازیم، با ما همراه باشید.

سونا چیست؟

سونا به عنوان اتاقی تعریف می شود که در دمای بین 150 درجه فارنهایت تا 195 درجه فارنهایت (65.6 درجه سانتیگراد و 90.6 درجه سانتیگراد) گرم می شود. سونای سبک فنلاندی “خشک” در نظر گرفته می شود، در حالی که سونای سبک ترکی بخار زیادی دارد. افراد معمولاً حدود 15 تا 30 دقیقه را در سونا می گذرانند.

در حالی که درجه حرارت و رطوبت متفاوت است، سوناها معمولاً در مورد نحوه واکنش بدن شما یکسان عمل می کنند.

رایج ترین انواع سونا عبارتند از:

  •         سوختن چوب

از اجاق های چوبی برای گرم کردن سنگ های سونا استفاده می شود. دما بالا و رطوبت کم است.

  •         سونا با گرمایش الکتریکی

برای گرم کردن اتاق از بخاری برقی نصب شده روی زمین یا دیوار استفاده می شود. دما بالا و رطوبت کم است.

  •         اتاق های بخار

ممکن است این حمام‌های ترکی را نیز بشناسید. درجه حرارت پایین و رطوبت بالا و 100 درصد است.

  •         سونا مادون قرمز

این سونا از امواج نور برای گرم کردن بدن شما بدون گرم کردن اتاق استفاده می کند. مزایای آن مشابه سوناهای معمولی است.

با توجه با انواع سونا همچنان برخی معتقد هستند که تاثیر سونا خشک برای لاغری نسبت سایر اتاقک ها بیشتر است.

 

سونا چگونه می تواند به کاهش وزن کمک کند؟

کاهش آب قابل توجه ترین شکل کاهش وزن ناشی از استفاده در سونا است.  این روشی است که اغلب توسط بوکسورها، کشتی گیران و مبارزان MMA برای انداختن سریع اعداد روی ترازو استفاده می شود.

از آنجایی که گرما باعث تعریق شما می شود، آب اضافی ذخیره شده در بدن خود را از دست خواهید داد. در نتیجه، از دست دادن آب از یک سونا می تواند به کاهش چند گرمی وزن شما کمک کند.

اما یک گرفتاری وجود دارد؛ هنگامی که آبرسانی مجدد انجام دادید، وزن بلافاصله برمی گردد. و آبرسانی ناکافی می تواند منجر به عوارض برای بدن شود. برخی این کاهش آب بدن را با تاثیر سونا خشک برای لاغری به همراه ورزش و تغذیه مناسب اشتباه میگیرند.

پس لطفا در هنگام استفاده از سونا یک بطری آب همراهتان داشته باشید! اندام های شما از شما تشکر خواهند کرد.

کم آبی شدید یک حالت اورژانس پزشکی است. بنابراین، اگر متوجه هر یک از موارد زیر شدید، فورا محیط سونا را ترک کنید:

  •         خشکی دهان
  •         تشنگی شدید
  •         سردرد
  •         سرگیجه یا سبکی سر

سونا ضربان قلب و کالری سوزی را افزایش میدهد

بسیار شبیه به یوگای داغ یوگای معمولی، نشستن در یک اتاق گرم واقعا کالری بیشتری نسبت به نشستن در یک اتاق معمولی گرم می سوزاند.

طبق تحقیقات سال 2018، بدن شما برای خنک ماندن در گرما (یا سرمای یخ) باید سخت‌تر کار کند، که می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب شما تا 30 درصد شود. این می تواند به طور موقت متابولیسم شما را افزایش داده و منجر به افزایش کالری سوزی شود. در این حالت است که تاثیر سونا خشک برای لاغری خواهید دید.

البته همانطور که گفته شد، استفاده دائم فقط از این روش برای لاغری به طور موقت خواهد بود و تاثیر به سزایی نخواهد داشت.

سم زدایی  بدن با استفاده از سونا

علاوه بر تاثیر سونا خشک برای لاغری؛ عرق کردن به دفع سموم و ناخالصی ها از بدن شما کمک می کند. اما، برای اکثر مردم، فعالیت های روزمره ما عرق کافی برای پاکسازی جدی این مواد ناسالم ایجاد نمی کند. عرق کردن همچنین به دفع فلزات سنگین مانند سرب، روی، مس، نیکل و جیوه که می توانند از طریق غذا یا عوامل محیطی جذب شوند، کمک می کند.

 سم زدایی سیستم لنفاوی را پاکسازی می کند و به بدن شما کمک می کند تا به طور موثرتری چربی بسوزاند، انرژی بیشتری برای ورزش به شما می دهد و می تواند سرعت کاهش وزن را افزایش دهد.

افزایش متابولیسم

تاثیر سونا خشک برای لاغری با افزایش متابولیسم امکان پذیر است؛ هنگامی که در معرض گرما یا سرمای شدید قرار می گیرید، بدن شما باید سخت تر کار کند و ضربان قلب شما تا 30 درصد افزایش می یابد. این متابولیسم شما را افزایش می دهد؛ سرعتی که با آن کالری می سوزانید.

کارشناسان تخمین می زنند که حرارت بالای سونا (حدود 150 درجه) میزان متابولیسم شما را تقریبا 20 درصد افزایش می دهد. این اثر تا زمانی که شما در سونا هستید و تا چند ساعت پس از آن باقی خواهد ماند. برای حفظ اثرات چربی سوزی، سعی کنید هر روز تا 30 دقیقه سونا کار کنید.

آیا سونا به کاهش چربی شکم کمک می کند؟

شواهدی وجود ندارد که نشستن در سونا به طور خاص به هدف گیری چربی شکم کمک کند. کاری که سونا می تواند انجام دهد این است که به طور موقت ضربان قلب، کالری سوزی و از دست دادن آب را افزایش دهد و در عین حال استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد، که ممکن است به سلامت بدن و وزن کلی کمک کند.

اما مانند دمنوش های بسیار مشکوک برای کاهش وزن و ترفندهای “کاهش وزن سریع”، سونا یک درمان معجزه آسا برای کاهش چربی نیست.

تاثیر سونا خشک برای لاغری در دراز مدت مشخص خواهد شد.

برای کاهش وزن چه مدت باید در سونا باشم؟

برای جلوگیری از کم آبی بدن و آسیب جدی به بدن، متخصصان توصیه می کنند پس از 15 تا 20 دقیقه از سونا خارج شوید. باز هم، استفاده از سونا باعث کاهش وزن طولانی مدت نمی شود.

برای کاهش وزن باید عادات سالم دیگری مانند ورزش و تغذیه را در برنامه خود پیاده کنید. بنابراین طول دوره استفاده از سونا برای لاغری بستگی به تمام عوامل ذکر شده دارد.

نکات ایمن برای کاهش وزن سونا

تاثیر سونا خشک برای لاغری شما یک فرآیند ساده و سرراست است، اما برای اطمینان از کاهش وزن شما به روشی ایمن و سالم، نیاز به اقدامات احتیاطی دارد. این نکات کاهش وزن سونا را دنبال کنید تا بهترین حالت را داشته باشید:

هیدراته بمانید! اکثر وزنی که بلافاصله پس از خروج از سونا از دست می دهید، وزن آب به دلیل تعریق است. سعی کنید آب سرد بنوشید تا حتی کالری بیشتری بسوزانید، زیرا بدن شما برای پردازش دمای سرد به انرژی اضافی نیاز دارد.

قبل از تمرین از سونا استفاده نکنید! همانطور که قبلا ذکر شد، استفاده از سونا بعد از تمرین می تواند مزایای رفتن به باشگاه را طولانی تر کند. با این حال، نشستن در سونا قبل از ورزش، احتمال آسیب دیدگی و کم آبی بدن را افزایش می دهد. به درمان خود و استراحت پس از تمرین ادامه دهید.

به آرامی شروع کنید و به مدت طولانی تری در سونا بروید. اگر به گرما حساس هستید، ابتدا یک جلسه 5 دقیقه ای را امتحان کنید و به تدریج زمان خود را برای تنظیم بدن خود با این میزان حرارت و تجربه افزایش دهید.

در حالی که استفاده از سونا فواید زیادی برای سلامتی دارد، نشستن در یک سونا پاسخی به کسی نخواهد بود که می خواهد «صدها کالری در چند دقیقه بسوزاند» یا «به سرعت وزن کم کند». در عوض، روی اثرات درازمدت استفاده از سونا برای کاهش وزن تمرکز کنید و اینکه چگونه این نتایج بسیار مفیدتر و موثرتر از هر رژیم غذایی تصادفی یا درمان معجزه آسایی خواهد بود!

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با تاثیر سونا خشک برای لاغری آشنا کنیم و نحوه ی تاثیرگذاری آن روی بدن و کاهش وزن را شرح دهیم، همچنین نکات ایمنی مهمی در اختیار شما قرار گرفته است که که لازم از قبل از استفاده از انواع سونا با آنها آشنا شوید، در واقع سونا به جز تاثیر بر لاغری فواید دیگری نیز برای بدن دارد.

امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشد، سپاس گذاریم که تا پایان مقاله با ما همراه بوده اید. برای دریافت مشاوره تخصصی انواع سونا خشک ثابت و سونا خشک متحرک با ما متخصصین مجموعه آوا ساحل تیماس تماس بگبرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *