آشنایی با آلاچیق و پرگولا

آلاچیق، یک فضای باز معماری انعطاف پذیر است که افراد را به ورود و گذراندن وقت در آن دعوت می کند. می تواند موقت یا دائمی باشد و حتی ممکن است شکل و عملکرد خود را تغییر دهد.  ممکن است از آنها به عنوان یک پناهگاه، محل نشستن، محل ملاقات، کافه، تئاتر، یا برای سخنرانی ها، رویدادها، نمایشگاه ها، ورزش، بازی، استراحت، کار و بسیاری موارد دیگر استفاده شود.

در واقع آلاچیق سازه ای است که می توان تماما با چوب ( تیمبر) و یا در ساخت آن ترکیبی از چوب و فلز باشد. در سازه ی چوبی ستون ها و ساختار سقف نیز با چوب ساخته می شود . این ساختار می تواند با چوب هایی از خانواده کاج باشد. حال بپردازیم چطور می توان یک آلاچیق با ترکیب سازه فلز و چوب ساخت؟ ما در این محتوا توضیحاتی در رابطه با آلاچیق و پرگولا به شما خواهیم داد و تفاوت آن ها را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت آلاچیق با پرگولا

آلاچیق و پرگولا هر دو سازه های بیرونی هستند که می توانند در حیاط خلوت شما سایه و سرپناهی از آفتاب و باران ایجاد کنند. اما برای خرید باید بدانید که کدام مناسب تر است و چه کاربردی دارند. بسیاری از افراد تفاوت آلاچیق و پرگولا را نمی دانند. در ادامه به بررسی تفاوت الاچیق و پرگولا خواهیم پرداخت.

تفاوت آلاچیق و پرگولا

وقتی صحبت از سازه‌های بیرونی مخصوصا آلاچیق و پرگولا برای زیباتر کردن حیاط خلوت شما می‌شود، گزینه‌های زیادی دارید که با مزایای منحصر به فرد و همچنین محیط‌های متمایز همراه است. از آنجایی که محیط فیزیکی ما تأثیر زیادی بر سلامت روانی و عاطفی ما دارد، مهم است که نه تنها کاربردی بودن فضای حیاط خلوت خود را در نظر بگیرید، بلکه جذابیت زیبایی حیاط خلوتی که قصد ساخت آن را دارید نیز در نظر بگیرید.

اگر به دنبال کمی سایه و محافظت در برابر آب و هوای نامناسب برای افزایش توانایی خود در لذت بردن از حیاط خلوت خود تحت هر شرایطی هستید، با یک سرچ ساده به شما پیشنهاد آلاچیق و پرگولا داده می شود، اما مهم است تفاوت بین این دو سازه را درک کنید؛ به ویژه زمانی که قصد خرید آلاچیق و پرگولا را داشته باشید.

پرگولا

با توجه به تاریخ استفاده از پرگولا، می توان گفت به نسبت آلاچیق مدرن تر است و اصطلاحا به آن pergola گفته می شود. پرگولا به لحاظ ساختاری مرتب تر از آلاچیق است و نمای زیبا تری دارد. اگر هدف تنها داشتن سایه باشد، پرگولا انتخاب مناسبی است. پرگولا قابلیت تزئین با گیاهان و گلدان های زیبا را دارد. نه اینکه الاچیق این قابلیت را نداشته باشد اما فضای پرگولا به نسبت الاچیق بیشتر است.

پرگولا هم مانند الاچیق از مواد مختلفی مانند چوب و فلز ساخته می شود. ممکن است نمای آن تنها ستون باشد و یا در کنار آن دیوار قرار داده شود تا ظاهری مینیمال به خود بگیرد. اینکه بین پرگولا و آلاچیق کدام را انتخاب کنید بستگی به سلیقه و نوع چیدمان شما دارد.

پرگولا و آلاچیق

محل قرارگیری آلاچیق

  • معمولا آنها را در حیاط ، باغ ، تراس و بام ساختمان می سازند.
  • در ابتدا می بایست از محلی که این سازه  قرار است در آنجا ساخته شود بازدید گردد.
  • به چند دلیل محل اجرا  می بایست دقیق مورد بررسی قرار گیرد
  • اگر در داخل باغ و یا باغچه قرار است ساخته شود حتما بستر زیرسازی درست گردد. تا سازه ای محکم برای تحمل وزن چوبها و شینگل و یا آهن داشته باشد .
  • در بام ساختمان و یا در تراس هایی که در طبقات بالا قرار گرفته اند وزش باد و ارتفاع را می بایست مد نظر داشت.

طراحی آلاچیق

میزان بودجه و نوع استفاده ای از آلاچیق که می تواند برای استراحت، دورهمی، جشن و ..  باشد به شخص طراح در طراحی میزان ارتفاع، تعداد نشیمن ها و یا مبلمان فضای باز ( مقاوم در برابر آب و آفتاب و شرایط محیط)، نور پردازی، آتشدان و … کمک شایانی می کند.

آلاچیق ها معمولا اشکال هندسی مختلفی دارند ، در طراحی، مساحت نیز بر مبنای فضای موجود و کاربری استفاده تعداد نفرات طراحی می گردد. یک آلاچیق می تواند یک و یا دو ورودی و خروجی داشته باشد. تکیه گاه ها می تواند از کوسن و یا چوب باشد. در فضاهای باز که در معرض باد زیاد هست می توان پنجره مخصوص آلاچیق تعبیه کرد. در نگاه یک طراح شبکه های چوبی با فلاورباکس در کنار دیواره آلاچیق چند گیاه رونده با تنوع گل ها بر روی پرچین ها برای طراوت بخشیدن به فضا اهمیت بسزایی دارد. احساس آرامش توام با دید زیبایی در جلوی یک آتشدان با رنگهای رقصان شعله،  گرما بخش سکوت نگاه می باشد.

در طراحی های مدرن امروزه پرگولا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. پرگولا بدلیل انعطاف فضای بیشتری که دارند می توان باربکیو و سینک روشویی و کابین روشویی هم داخل پرگولا قرار بگیرد.

آلاچیق و پرگولا

پرگولا یک سازه مشبک، با سقف و یا بدون سقف است. که معمولا دیواره‌های این سازه‌ها با انواع گیاهان و گل‌های زیبا تزئین می‌شود.

پرگولا‌هایی که برای عبور ساخته می‌شوند معمولا در قسمت ورودی محیط‌های سرسبز و زیبا ساخته می‌شوند تا جلوه ورودی را حفظ کنند. بیشتر کارشناسان پرگولا را هم خانوده آلاچیق می‌دانند در صورتی که در بعضی نکات تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

اندازه آلاچیق

اندازه و ابعاد آلاچیق باید متناسب با محیط مورد نظر انتخاب شود. اندازه کلی فضا، کاربری، امکانات مدنظر و سلیقه افراد المان های موثر در انتخاب ابعاد و اندازه آلاچیق است.

گیاهان بکار رفته در آلاچیق

استفاده از گیاهانی مانند درخت انگور و یاس روی سقف و ستون‌های آلاچیق به فضای آلاچیق روح زندگی را اضافه می‌کند. گیاهانی که در آلاچیق بکار می رود بایستی متناسب با محیط و مقاوم در برابر شرایط جوی باشند. نگهداری مناسب و پیش بینی ملزومات آبیاری و زهکشی گیاهان بایستی در مرحله طراحی آلاچیق در نظر گرفته شود.

متریال آلاچیق

همانطور که گفته شد پس از تعیین بودجه و طراحی می بایست کالای مناسب را بر مبنای طرح تعریف و تهیه کرد. در صورت ترکیب فلز و چوب معمولا کف آلاچیق سنگ فرش و گوشه ها با پلیت اجرا شده تا ساختار آهنی که مرحله رنگ شدگی را طی کرده با کاور چوب ساخته می گردد.

اما در آلاچیق های تیمبر یا همان چوبی ، تمام ستون ها و کف چوبی بوده و بقیه فضای طبق طرح با چوب ساخته خواهد شد. بعنوان مثال نیمکت و میز پذیرایی متریال روی سقف آلاچیق می تواند شینگل و یا پلی کربنات و یا سفال باشد. که در اینجا ما به شما شینگل را توصیه می کنیم.

چوب مورد استفاده ستون و سقف و حتی در کف میتواند کاج باشد. لازم بذکر هست که در صورت انتخاب چوب ترمو کاج و یا غیر ترمو کاج حتما از رنگهای مقاوم به یو وی (uv) آفتاب و رطوبت و سایش استفاده گردد. لازم بذکر هست بر مبنای میزان بارش و تابش نور خورشید می بایست پس از مدتی ( 8 تا 24 ماه ) رنگکاری انجام گردد .

در صورتیکه بودجه مقداری قویتر باشد می توان چوب کف را از چوبهای سخت مانند ساج (teak) و یا زبان گنجشک یا ون (ash) استفاده کرد. در غیر اینصورت سنگ نیز جایگزین خوبی نیز می باشد .

آلاچیق

انتخاب آلاچیق یا پرگولا

انتخاب آلاچیق و پرگولا کاملا شخصی است. و هر دوی آن ها برای شما سایه و سرپناه در برابر آفتاب و باران ایجاد می کنند. برای انتخاب میان آلاچیق و پرگولا باید برخی از معیار ها را در نظر بگیرید. شاید معیار شما زیبایی باشد. و یا شاید کاربرد آن اهمیت بیشتری داشته باشد. اما هر دو معیار اهمیت دارند و باید در نظر گرفته شوند. با توجه به مساحتی که حیاط شما دارد و محیطی که برای آلاچیق و پرگولا در نظر گرفته اید آن را انتخاب کنید.